Dag 17 Een laatste dag door de hoofdstad (08-8)

8 augustus 2015 - Reykjavík, IJsland

8-8-15                  19.48

Een heerlijke nacht in het luxe appartement zat er weer op, iedereen had heerlijk geslapen en je kon bijna zeggen dat we weer uitgerust waren. Nog even lekker douchen, even genieten van de bijna verdwenen zwavellucht en om half 9 aan het ontbijt. In de bijna volle hal van het hotel stond ons ontbijt uitgestald. Een plekje zoeken was niet heel makkelijk, want toen we ons eigen tafeltje hadden gemaakt met wat bij elkaar gesprokkelde stoelen mochten we niet gaan zitten ‘’Omdat het midden in het looppad stond’’ (flauw hoor). Toch een tafel te hebben gevonden gingen we maar eens naar ons ontbijt kijken. Het gene wat ons opviel was dat het tot nu toe het meest luxe hotel was, maar toch het minst uitgebreide ontbijt. Maar we sloegen ons er doorheen en overleefden het. Half 10 was een mooie tijd om de dag te beginnen.

De planning bestond vooral uit het bezichtigen van de winkeltjes in Reykjavik, vol goede moet liepen we om half 10 al door de straten. We wisten dat de winkels pas om 10 uur (sommige 11 uur) open gingen maar wilde toch alvast wat dingen gezien hebben. Er zou namelijk een vlooienmarkt zijn in de stad die om 11 uur open ging. Even kijken waar die zit dus, want ja op je hotelkamer blijven wachten is ook niet echt leuk en op de laatste dag wil je elke minuut besteden. Het was alleen jammer dat het niet zulk mooi weer was als gister, koud was het zeker niet en het was ook droog, alleen de blauwe lucht was verdwenen. We liepen dus maar, om nog iets meer van Reykjavik te zien, over de haven richting de plek waar de vlooienmarkt zou moeten zijn (waar we gister al naar gezocht hadden zonder succes). Misschien kwam het door de lichtval of door de goede nachtrust, want van een afstand zagen we gelijk al FLEA MARKET op een gebouw staan (hoe konden we dat nou missen). Hij was nog niet open dus liepen we maar verder door de stad. Langs het parlement gebouw, het stadhuis en een plas in het midden van de stad. Op deze plas broedden meer dan 40 verschillende vogelsoorten en net toen wij aankwamen was iemand brood aan het voeren. Een stuk of 45 meeuwen dreven in het water en een paar hadden al gauw door dat wanneer je in de lucht langs de voerende man kwam vliegen hij het naar je toe gooiden. Roulerend vlogen de meeuwen in een cirkel boven het water, steeds een stukje brood uit de lucht happend. Buiten de meeuwen om had je nog een stuk of wat verschillende soorten eenden. Een paar hiervan hadden kuikentjes die net als de rest van de vogels gulzig op zoek waren naar eten. Een prachtig plaatje om zo op de vroege ochtend te zien.

Ondertussen waren al een aantal winkels open gegaan en we besloten dus maar om de hoofd winkelstraat te doorlopen. Veel winkels waren we al in geweest, maar dat maakten Carla en Thom niet uit, want het zijn zulke leuke winkeltjes. Vooral de souvenir winkels mochten er niet aan ontbreken. Ook was er een speciale kerstwinkel waar blijkbaar het hele jaar door kerstspullen verkocht worden, je mocht er binnen geen foto’s maken (hier kwamen we achter nadat we als echte toeristen al heel wat foto’s geschoten hadden). Er is ook een Duncan Donuts in het centrum. Voor degene die dit niet kennen, het is een Amerikaanse donut keten waar heel veel verschillende soorten donuts verkocht worden maar dan voor dubbel zoveel geld als in de supermarkt. Maar wanneer er een merkje opstaat is het natuurlijk leuker en lekkerder. Gister stond er namelijk al een rij van 60 man voor de deur en een beveiliger die af en toe mensen naar binnen liet. Mark en Thom wilden uit principe al niet meer ernaartoe, ten eerste omdat het normale donuts zijn en ten tweede omdat we geen hersenloze schapen willen zijn (die we buiten de Duncan Donuts om nog helemaal niet in Reykjavik gezien hebben). Ook vandaag stond er weer een enorme rij, in de ochtend stonden er al zeker 8 man en toen we er ‘s middags weer langs kwamen was deze zeker 50 man sterk en groeiende.

Ook in IJsland kennen ze tolerantie naar de homo cultuur, want ook hier is de Gay Pride overal in de straten te zien. Eerst vonden we het raar dat overal regenboog vlagen in de winkelruiten stonden en zelfs een straat in regenboogpatroon was geverfd. Veel mensen met regenboog slingers en vlagen liepen ook over straat. We wisten al dat er iets aan de hand was en al gauwe kwamen we erachter dat hier nu de Gay Pride week is. Met hier een daar een grapje tussendoor konden we zeker niet ontkennen dat het een zeer gezellige sfeer door het centrum verspreidde. Hordes aan mensen die kwamen kijken en een heel podium vlakbij de haven waar (waarschijnlijk) optredens kwamen, we hebben er niet heel veel tijd in gestoken om hier te gaan kijken aangezien we nog meer wilden zien.

Eindelijk was het 11 uur en vol spanning gingen we naar de vlooienmarkt, lekker goedkoop dingetjes kopen die waarschijnlijk over 3 jaar bij je eigen rommelmarkt liggen. Toch heeft het altijd wel wat leuks, nou ja dat dachten we. De markt was in een grote hal, toen we naar binnen stapten was de vislucht al niet meer weg te denken. Van de circa 60 kraampjes die er stonden had 50% hetzelfde. En alles was oud, je moest goed zoeken om spullen te vinden van na de prehistorie. Kraampjes vol boeken onder het stof, wollen eigen gebreide truien, sjaals en handschoenen. Cd’s en Lp’s die niemand meer gebruikt. Misschien leuk voor de verzamelaar maar wij waren er na 5 minuten alweer klaar mee.

Toch het beste van deze teleurstelling makend liepen we terug naar het hotel. Hier stapten we in de auto om naar een groot winkelcentrum te rijden vlakbij het centrum. 154 Winkels lagen voor onze voeten, maar eerst een bakje koffie (en een cola voor Thom) natuurlijk. Winkel na winkel struinde we af, het viel ons op dat zeker 80% van de winkels voor vrouwen was. Mannen houden misschien niet zo van winkelen (wat gek). Na alles bezichtigd te hebben reden we nog even langs Taco Bell. Mark en Thom hadden 17 dagen geleden al gezien dat deze in Reykjavik zat en moesten hier perse eten aangezien deze fastfood keten nog niet in Nederland zit. Carla had beloofd dat we deze vakantie hier nog zouden eten. En ze kwam haar woord na. Een paar heerlijke taco’s, nacho’s en enchilada’s verder reden we weer naar het hotel.

Tijd voor de souvenirs. Gister en vanochtend was expres nog niks gekocht, want zometeen kom je iets leukers tegen. Maar nu we alles drie keer gezien te hebben konden we met zekerheid de spulletjes in huis halen. Voor iedereen werd een t-shirt gehaald. Nog een paar onderzetters voor thuis met een leuke tekst erop, zo kan je thuis iedereen als hele irritante gastman/vrouw vertellen hoe geweldig je IJsland vakantie was terwijl ze er niet om gevraagd hebben. Alleen Mark had (op zijn shirt na) nog niks gekocht en besloot zijn overgebleven geld mee naar huis te nemen. We besloten nog een winkeltje in te lopen, helaas bleek het een boekenwinkel te zijn en wilden we naar buiten gaan. Maar het oog van Mark en Thom was op een paar kleine boekjes gevallen. ‘My pussy is hungry’, ‘I hate dolphins’ en ‘You are nothing’ waren de titels van de boekjes. Vooral deze eerste trok onze aandacht natuurlijk. Het bleken boekjes te zijn met strips erin met een iets donkerdere humor. Altijd wel leuk om te lezen natuurlijk en Mark, als de boekenwurm dat hij is, besloot ze zelfs alle drie te kopen. Hiermee was het verjaardagsgeld dat Thom en Mark vorig jaar voor IJsland hadden gekregen op en kon tevreden de aftocht worden ingezet.

’s Avonds werd er nog heerlijk gegeten bij een restaurant waar je zowel vlees als vis kon krijgen. Voor ieder wat wils dachten we. Met ons buikje en twee pagina’s vol zijn we nu wel zo’n beetje aan het einde van ons blog gekomen. Morgen het laatste deel alweer en tevens de laatste dag in IJsland.

Thom en Carla

1. Colinda:
    9 augustus 2015
    Een geweldige reis!! Mooie verhalen en schitterende foto's. Fantastisch om op terug te kijken en met z'n vieren nog lang van te genieten!!!!
    Een hele goede reis naar huis. En Carla, hopelijk met wat minder tubulentie (Tip: bindt Thom zijn been gewoon vast :)). Tot de 16e.
  2. Barbera:
    9 augustus 2015
    Nou dan vliegt zo'n vakantie toch weer snel voorbij, maar wat een leuke ervaringen en verhalen. Hele goede reis naar huis. We hebben nog heel wat te vertellen ;-). Namens de beestenboel, welkom thuis.
  3. Miriam de Vree:
    14 augustus 2015
    Genoten van jullie verhalen. Laatste tijd niet veel kunnen reageren omdat we zelf weg waren !!!! Maar ben weer op de hoogte !!! Nu na-genieten van jullie reis !!! Groetjes van ons drietjes.