Dag 18 Naar huis (09-8)

14 augustus 2015 - Woerden, Nederland

9-8-15   (geschreven op 14-8-15)             19.18

De laatste dag was aangebroken, het einde van de vakantie was alweer begonnen toen de familie van Velsen uit bed kwam. Er was geen haast want het vliegtuig zou pas om half 5 vertrekken. De enige tijdbarriere was het inleveren van de auto, dit moest voor half 2. Een planning voor de dag was niet gemaakt. Op je laatste dag wil je ook niet veel meer uitvoeren, lekker naar huis toe is wat we allemaal wilden. Toen we klaar waren met het ontbijt, het laatste hotelontbijtje van de vakantie, werden de koffers ingepakt. iedereen was klaar om te gaan met ingepakte bagage en wel. Er werd nog even op de klok gekeken en het bleek pas 10 uur te zijn. Wat nu? Alles wat we wilden bezoeken was al gedaan, driftig werden alle reisboekjes afgespit op zoek naar iets wat we nog niet gezien hadden. 3 Uur wachten op het vliegveld is al lang genoeg, om er nou al om 11 uur te zitten was ons te dol. Na goed zoeken vonden we een uitstapje aan de rand van Reykjavik, jawel een echte puur IJslandse botanische tuin (woohoo!!), wie wil dat nou niet.

Er stond geen duidelijk adres helaas, dus met behulp van internet werd er nog even goed gezocht (voordat we weer aan de andere kant van IJsland belanden). Een adres werd gevonden en de reis werd ingezet. Het gene wat ons opviel was dat we door een aardig luxe wijk reden. Mooie auto's die naast leeuwen standbeelden voor lage bungalow villa's stonden te pronken. Dat is wel wat anders dan de gebruikelijke trekker naast een wazig schaapje. Nog een paar bochten en we kwamen uit bij een soort peuterspeelzaal naast een soort vakantiepark. We dachten dat we verkeerd zaten, er werd dus nog even gechecked op internet. Het zou er echt moeten zijn, na wat rondgelopen te hebben werd er maar aan een voorbijganger gevraagd of we goed zaten. En jawel hoor, een kleine 300 meter lopen en naar rechts was het.

Het was een gratis entree, gelukkig maar (het stelde niet al te veel voor). Het park stond als statement naar de mensheid dat de natuur zelfs met de slechte weersomstandigheden en zo af en toe een natuurramp zich altijd blijft aanpassen en doorleeft. We liepen wat rond, niet heel erg op de planten lettende, toen we wat ganzen zagen lopen. Dit was wel het leukste van de tuin, want de ganzen waren enorm tam en liepen in een grote groep waggelend over de paden. Er werd nog wat gedronken in een cafeetje diep in de tuin voordat we weer de auto in gingen.

Inmiddels was het 12 uur en vonden we wel dat het laat genoeg was om de auto in te gaan leveren. Na nog een kleine 70 km naar Keflavik waar het vliegveld ligt werd de auto volgegooid voor de laatste keer. De auto werd ingeleverd en wij werden netjes voor het vliegveld afgezet.

Het wachten was begonnen, nog 4 uur. Gelukkig komt aan alles een eind, eindelijk was het half 5 en het vliegtuig verloor zijn contact met de grond. We vlogen weer richting Nederland, ons eigen koude kikkerlandje (waar het volgens de piloot 25 graden zou zijn). Mark en Thom hebben de hele reis een film gekeken, Carla heeft lekker een boek gelezen en Koos. Tja Koos had zijn eigen vriend alweer gemaakt. We zaten twee aan twee (Thom en Mark, Carla en Koos) op rijen van 3. Er zat dus nog een man naast Koos, die (net als Koos) van praten houd. Na 3 uur gepraat te hebben landde het vliegtuig weer op Schiphol. Terug in Nederland.

Half 10 was het vliegtuig geland, maar het liep al tegen de kwart voor 10 aan voordat we eindelijk in de aankomst hal stonden. Nog een klein stukje lopen en we kwamen in een grote hal met banden waar de bagage aankwam. Het wachten keerde terug. Een ruime 3 kwartier verder kwam eindelijk onze bagage de band opdraaien.

Ron zou ons opstaan te wachten op de parkeerplaats voor Schiphol zodat hij niet hoefden te parkeren. We verwachtten dus niemand die ons zou staan op te wachten. Dus de verrassing voor Thom was extra groot toen ineens Maud (vriendin) op hem stond te wachten. Zijn dag was alweer goed toen we ons met z'n (nu) 6en de auto in propten. Het was even duwen maar het paste. 11 Uur waren we eindelijk thuis. De vakantie was officieel ten einde.