Dag 15 Laatste dag in het laatste huisje (06-8)

6 augustus 2015 - Hveragerði, IJsland

6-8-15                  19.29

Wederom zag het ernaar uit dat het een rustig dagje werd. Met wel al een drukke planning voor vrijdag en zaterdag konden we vandaag lekker op ons gemakje beginnen. De wekker was daarom ook niet gezet en Carla kwam ‘pas’ om half 9 eruit. Blijkbaar vind zei dit uitslapen en de rest van het gezin werd ook maar wakker gemaakt. Om half 11 (het laatst tot nu toe) vertrokken we van het huisje, na natuurlijk op een slakkentempo onszelf te hebben klaargemaakt. Het was gelukkig vandaag weer heerlijk weer, de wind was gaan liggen en het zonnetje straalde. Het maakte ons niet meer uit wat we zouden zien want onze dag was al goed met het warme weer.

Ϸingvellir
De plaatsnaam spreek je, blijkbaar, niet uit als Pingvellir (zoals de standaard Hollander zou doen) maar als Shingvellir. Hier kwamen we gelukkig pas achter nadat we een hele dag Pingvellir hebben lopen uitkramen. We hadden dit punt maar op de agenda gezet aangezien we niet veel bijzondere dingen hadden om naar toe te gaan en maar de overgebleven puntjes uit het roadbook langs gingen. De weg naar dit kleine gehuchtje toe liep langs het Ϸingvallavatn, het grootste natuurlijke meer van IJsland. Voordat we bij Ϸingvellir aankwamen reden we ook nog langs een informatiecentrum(metje) waar de parkeerplaats zoals gewoonlijk in deze regio weer volgepakt stond met bussen toeristen, variërend van chinezen tot Duitsers en hoog bejaarden. Hierna reden we door naar onze bestemming. Eerst zagen we een waterval, o nee gister hadden we al gezegd dat we onze laatste waterval hadden gezien. Eerst zagen we een neerwaartse bewegen van vloeibaar ijs, hier gingen we samen met nog zo’n 30 toeristen gezellig even kijken. Nadat we dit wel weer gezien hadden dachten we even naar het dorpje te rijden, maar helaas. Het dorpje was niet met de auto te bereiken en van wat we ervan konden zien was het niet de moeite waard om te lopen (je kon gemiddeld 3 gebouwtjes zien wat het dorp moest voorstellen).

Sólheimar
Een ‘wereldberoemd’ (zoals de IJslanders het noemen) eco dorpje. Een supermarkt met biologische producten en een koffiehuis met eco koffie. Dit dorp, wat gebouwd is in 1930, is gebaseerd op de eco friendly principes van Rudolf Steiner. Toen we door het dorpje heen liepen leek het net een vakantiepark, de huizen leken een soort bungalows, er waren allemaal faciliteiten wat je op een camping ook hebt (geusthouse, cafe, supermarktje, klein kerkje enz.). Maar we konden zeker niet ontkennen dat het er wel prachtig uit zag. De gebouwen die allemaal van hout gemaakt waren stonden tegen een niet hele steile helling van een heuvelrug omringt door allerlei bomen, struiken en andere gewassen. Een rustige sfeer hing over het hele dorp, dat met de warme zon zeker aangenaam was om een wandeling in te nemen. Aan het begin van het dorpje hadden we al snel dat hier niet zomaar een dorpje met alledaagse mensen was. In Woerden hebben we namelijk hetzelfde principe, Abrona, een aantal woningen waar geestelijk gehandicapten samen (met wat begeleiding) kunnen leven. Hier zorgden ze voor het dorpje wat als toeristische gelegenheid op de kaart ligt. In de winkeltjes kon je van alles kopen wat door de inwoners zelf gemaakt is. Na een bakje koffie en een flesje eco pink grapefruit soda gedronken te hebben liepen we het dorpje nog eens af. De terugreis was alweer begonnen.

Het huisje
Zonder enige andere punten die we konden bezichtigen (tenminste niks wat ons meer interresant leek) waren we alweer gauw bij het huisje aangekomen. Terwijl we in het begin van de vakantie dagen te kort kwamen omdat in die gebieden zoveel te zien was, hebben we hier eigenlijk iets te veel tijd over. Deze tijd werd natuurlijk wel benut. Koos lag weer lekker in zijn hottub, terwijl de rest een potje kaartte. Er werd nog even wat op social media gezeten of een boekje gelezen en ’s avonds werd er heerlijk gegeten. De bbq was weer aangestoken het stukken lam zijn heerlijk bereid door chef kok Koos samen met een frisse salade van Carla. Morgen begint de reis naar ons laatste onderkomen, een hotel in Reykjavik. De laatste 3 dagen zijn dan begonnen.

Thom en Carla